Felsökningsguide
Vid problem med bredbandet rekommenderas ni följa stegen nedan i tur och ordning.
1. Mediaomvandlare
Vi lämnar av tjänsten i ett nätverksuttag, ofta i en så kallad mediaomvandlare. Denna enhet måste ha ström för att tjänsten skall fungera, kontrollera att någon lampa lyser. I lägenheter sitter denna oftast i hallen och hos företag i ett korskopplingsutrymme eller serverrum.
2. Egen utrustning
Kontrollera att egen utrustning (utöver själva datorn) efter vår mediaomvandlare, till exempel en router, är inkopplad och har ström.
3. Omstart
Starta om mediaomvandlaren och eventuell egen utrustning, helst var för sig så att det framgår vilken enhet som var den eventuella felkällan. Detta görs genom att dra ur strömanslutningarna till enheterna, vänta 30 sekunder och att sedan sätta i dem igen.
4. Ansluter du trådlöst till din router?
Testa i så fall att ansluta din dator med en nätverkskabel till routern istället. Detta för att konstatera om det är routerns trådlösa funktion som slutat fungera.
5. Direktanslutning
Koppla bort och stäng av routern, direktkoppla istället datorn med nätverkskabel direkt till vår mediaomvandlare. Fungerar det nu vet du att din tjänst från Arkaden fungerar och att det troligtvis är din router som är problemet. Företag med en fast publik IP-adress på sin router behöver manuellt ställa in denna IP-adress i sin dator när routern kopplats bort.
6. Fortfarande problem?
Är det fortfarande problem trots att datorn nu sitter direkt i vår mediaomvandlare kontaktar ni Arkadens support på 060-600 71 71 eller, om ni trots problemen har tillgång till e-post, bredband@arkaden.se.